Що робити, якщо колектори загрожують? Що обіцяє нам новий Закон?

An2an
Колектори вибивають борги
Колектори вибивають борги

Колектори існують у багатьох країнах... але безконтрольність і безкарність цього виду діяльності в Україні призвели до того, що людям погрожують фізичною розправою, а іноді і втілюють свої погрози в життя.

Проблема стала настільки серйозною і поширеною, що навіть Національний банк не залишився в стороні, хоча не має прямого відношення до цієї теми. Так, НБУ має намір створіти Реєстр колекторів, які зможуть здійснювати свою діяльність на законних підставах. Мати ділові відносини та укладати договори кредитним і фінансовим компаніям (банкам) з колекторами, які не входять до реєстру, буде заборонено.

Хто такі колектори і навіщо вони потрібні? Спочатку передбачалося, що функції співробітників банків, по проблемних кредитах, будуть покладені на співробітників окремої компанії. Коли позичальнику пропонуються шляхи вирішення проблем з погашенням кредиту. По факту - гроші колектори якщо не вибивають, то вимагають усіма можливими способами, наприклад погрозами або шантажем.

Наприклад, у вересні цього року поліція Києва закрила два колл-центри, де співробітники компаній колекторів дзвонили і погрожували людям. Всім причетним до роботи даних колл-центрів загрожує від 4 до 8 років позбавлення волі. Найчастіше колектори дзвонять або пишуть людям, які не мають ніякого відношення до боргів (що ще раз підтверджує низький рівень даного сервісу в нашій країні).

Закон, який повинен захищати позичальників від колекторів не можуть прийняти з кінця минулого року. Про захист прав і законних інтересів боржників при здійсненні колекторської діяльності "№2133. Даний нормативний акт є лише проектом Закону.

Так як же бути позичальникам, коли колектори загрожують, шантажують і вимагають?

По-перше, все це має значення, якщо Ви дійсно брали кредит і не погасили його.
По-друге, потрібно дізнатися у колекторів про яке кредиті / борг ідеться звернеться в банк за роз'ясненнями. Бували випадки, коли клієнт банку навіть не підозрював, що у нього є якісь борги. А таких випадків дуже багато. Банк нараховував абонплату по карті на якій немає коштів, після цього нараховував відсотки на борги, через час вже з'являлися штрафи і пені, а через рік сума виростала до декількох тисяч. При цьому, клієнт навіть не підозрював про цих боргах, так як часто термін дії таких карт закінчувався, але в банках іншої думки на цей рахунок. Термін дії карти закінчився, але рахунок в банку відкрито. Тому, якщо Ви не користуєтеся карткою, обов'язково закрийте рахунок!

По-третє, якщо у Вас немає ніяких боргів, то вступає в силу Закон щодо захисту персональних даних. Колектори не мають права використовувати конфіденційні дані без згоди на це фізичної особи.

По-четверте, прочитайте Конституцію і Цивільний кодекс, Кримінальний кодекс. Це ніколи не завадить, адже загрози, шантаж, вимагання, це порушує законодавство нашої країни. Конституція України, статті: 3, 21, 22, 32, Цивільний Кодекс, статті: 3, 291, 301, 302, 308, Кримінальний Кодекс, стаття: 182.

П'яте, колекторські компанії не мають законних підстав щось вимагати. Все що вони можуть, це проінформувати про існуючий борг по кредиту або іншу заборгованість перед кредитною або фінансовою організацією. Примусове стягнення коштів може бути здійснено тільки Державною виконавчою службою.

 

Які дії робимо, якщо колектори дали про себе знати.

  1. Дізнаємося максимум інформації про колекторської компанії і борг.
  2. Якщо боргу немає, повідомляє про це представника компанії і просите більше не турбувати. Контактний центр НБУ в разі проблем з колекторами 0 800 505 240.
    Також слід звернутися до уповноваженого Верховної Ради з прав людини або до суду, оскільки саме ці органи контролюють дотримання законодавства про захист персональних даних.
  3. Якщо заборгованість по кредиту все ж існує, важливо, щоб не надходило ніяких погроз. В іншому випадку необхідно звернутися в правоохоронні органи.
  4. Звернутися в банк за роз'ясненнями щодо цього питання.

 

Які зміни нас чекають, коли Закон про колекторах вступить в силу?

  1. Позичальника зобов'язані попередити, що в разі виникнення простроченої заборгованості, може бути притягнутий колектор.
  2. Колектори, які будуть внесені до Реєстру НБУ мають права на здійснення свій діяльності. Решта поза Законом.
  3. Буде вестися облік які кредитні організації та фінансові компанії уклали договори з колекторами.
  4. Колектори будуть зобов'язані дотримуватися Закон, який має на увазі етичну поведінку з позичальником:
    • заборона на дзвінки в вечірній і нічний час;
    • заборона на загрози, шантаж, обман, застосування сили;
    • заборона на спілкування з родичами або знайомими боржника;
    • заборона на вибивання боргів за житлово-комунальні послуги і т.п.

 

Що залишиться колекторам?

  1. Особисте спілкування, це скоріше розмова по телефону, ніж зустріч.
  2. Лист-повідомлення про наявність заборгованості, воно може бути відправлено на домашню або робочу адресу.
  3. У разі першого спілкування з боржником представник компанії повинен представитися і назвати суму боргу.
    Боржник має право вимагати підтверджуючі документи, які зобов'язані надати протягом 7 днів. До моменту надання документів колектор не має права ні дзвонити, ні домагатися зустрічі.
  4. Будь-який дзвінок або особиста зустріч повинні бути записані (аудіо і відео).
  5. Колектором можуть використовуватися виключно персональні дані боржника. Борг і спілкування відносяться виключно до боржника, а не до родичів (дружина, діти, батьки).
  6. Взаємодія з клієнтом обмежується періодом часу з 8.00 до 20.00. За добу колектор може здійснити не більше двох дзвінків.

 

Але поки це все в проекті, в даний час боржникам все ще продовжують загрожувати, їх шантажують, обманюють і застосовують будь-які доступні заходи, щоб вибити гроші.

Ми писали про те, що Що робити, якщо банк вимагає сплатити за старими кредитами. "За позику віддяка", або чому банки взялися за старе?

Читати також