Банк заблокував картковий рахунок. Що робити?

Ірина
Банківські картки
Банківські картки

Суперечка виникла між "ПриватБанком" та його клієнтом, якому повідомили, що було скоєння шахрайських дій з карткою. Верховний суд розібрався, чи може банк блокувати картку клієнта, якщо помічає підозрілі операції.

Що ж трапилося?

У березні 2016 року Приватбанк без попередження заблокував банківську картку користувача. Від працівників банку, за телефоном "3700", йому стало відомо, що картку заблоковано у зв'язку з шахрайськими діями з його боку при здійсненні фінансових операцій, вчинених з використанням картки. Банківські співробітники порекомендували звернутися в правоохоронні органи.

22 квітня 2016 року він звернувся із заявою про можливе вчинення злочину до Краматорського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області, яке 29 квітня 2016 року повідомило його про відсутність виявлених ознак злочину за наслідками перевірки його заяви.

Попри численні прохання банк не поспішав розблокувати рахунок

В обґрунтуванні своєї позиції банк стверджував, що працівники банку здійснюють пошук інформації в архівах і програмних комплексах, проводиться перевірка. Численні заяви позивача врешті-решт принесли успіх.

В результаті місцевий і апеляційний суди позовні вимоги клієнта банку задовольнили і зобов'язали ПриватБанк розблокувати рахунок.

Права банку і клієнта: тонка межа

Згідно з частинами першою-третьою статті 1066 ЦК України за договором банківського рахунку банк зобов'язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунку), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком. Банк має право використовувати грошові кошти на рахунку клієнта, гарантуючи його право безперешкодно розпоряджатися цими коштами. Банк не має права визначати та контролювати напрями використання грошових коштів клієнта та встановлювати інші, не передбачені договором або законом, обмеження його права розпоряджатися грошовими коштами на власний розсуд.

Положенням частини першої статті 1068 ЦК України передбачено, що банк зобов'язаний вчиняти для клієнта операції, які передбачені для рахунків даного виду законом, банківськими правилами та звичаями ділового обороту, якщо інше не встановлено договором банківського рахунку.

Відповідно до ст. 1074 Цивільного кодексу, права клієнта на розпорядження коштами можуть бути обмежені виключно за рішенням суду або в інших випадках, зокрема, встановлених Законом "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення ".

Банк може призупинити здійснення фінансових операцій за рахунком тільки на два дні. Прийняти рішення про блокування рахунку до п'яти днів може Держфінмоніторинг, про що зобов'язаний повідомити в правоохоронні органи.

Верховний суд розібрався

ВС вказав, що банк не надав достатніх доказів вчинення шахрайських дій позивачем, а також порушив терміни, на які дозволяється призупинення фінансових операцій. Суд постановив касаційну скаргу відкритого акціонерного товариства Комерційного банку "ПриватБанк" залишити без задоволення. Відповідну постанову по справі № 235/5583/16-ц Верховний суд ухвалив 30 січня 2019 року.

Ми писали про те, що POS термінали з ідентифікацією особи: Зручність або тотальний контроль?. У ПриватБанку повідомили, що запускають POS-термінали з ідентифікацією особи.

Читати також